Co to jest marketing mix? Koncepcja 4P i 8P

Aby uzyskać optymalne efekty marketingowe, należy odpowiednio skomponować, czyli zmiksować ze sobą różne elementy. Na tym polegają działania reklamowe określane jako marketing mix. Co dokładnie kryje się pod tym terminem?

Czym jest marketing mix?

Mówiąc ogólnie, marketing mix to różne elementy, za pomocą których firma może zwiększać zainteresowanie swoją ofertą. Stanowią one zespół wielu czynników, technik, procesów, które firma może wykorzystywać po to, aby dążyć do wyznaczonych celów marketingowych.

Elementy marketing mix są przy tym zależne od tego, w jakich mediach prowadzone są działania reklamowe. Inne koncepcje miksowania stosuje się w przypadku reklamy tradycyjnej, która nie wykorzystuje nowoczesnych technologii, natomiast inne dla reklamy internetowej.

W ramach marketing miksu wyróżnia się różne koncepcje:

  • 4P
  • 4C
  • 7P
  • 8P

Co dokładnie kryje się pod tymi symbolami odnoszącymi się do działań marketingowych? Warto przyjrzeć im się bliżej.

Koncepcja 4P

Określana w skrócie jako 4P koncepcja marketing miksu została opracowana przez McCarthy’ego. Włącza ona cztery główne elementy, a mianowicie są to:

  • produkt (ang. product)
  • cena (ang. price)
  • dystrybucja (ang. place)
  • promocja (ang. promotion)

Tego typu strategia marketingowa określana jest również jako tradycyjna, uniwersalna, ponieważ ma ona najszersze zastosowanie. Zgodnie z nią, mix przeznaczony jest do wytwarzania produktu posiadającego odpowiednie cechy we właściwym miejscu i czasie, a także ze wsparciem działań produkcyjnych i przy ustaleniu odpowiedniej ceny.

Koncepcja 4C

Tego typu koncepcja skoncentrowana jest przede wszystkim na klientach. W tym przypadku wszystkie elementy marketing mix skupia na nim, by tworzyć ofertę spełniającą jego wymagania. W koncepcji 4C znajdują się:

  • wartość dla klienta (ang. customer value)
  • koszt (ang. cost)
  • wygoda (ang. convenience)
  • komunikacja (ang. communication)

Są to zatem czynniki podobne do 4P, ale ujęte w nieco inny sposób, by stworzyć produkty czy usługi, które będą odpowiadały potrzebom klientów.

Koncepcja 7P i 8P

Rozbudowane formy strategii 4P to koncepcje 7P oraz 8P, dzięki czemu pełniej opisują realizowane procesy wspierające marketing.

W przypadku 7P są to dodatkowo:

  • ludzie (ang. people)
  • proces (ang. process)
  • świadectwo materialne (ang. physical evidence)

Z kolei dla 8P są to dodatkowo elementy jak filozofia marki (ang. philosophy) lub spełnienie (ang. performance).

Comments are closed.